Fortsätt till huvudinnehåll

Cykelbloggar, listor och Sims

Ni vet ibland när en hänger runt på internet och hamnar på en blogg som nästan enbart handlar om cykling och träning och man undrar vad tusan man gör där eftersom man är måttligt intresserad av båda sakerna men ändå väljer att stanna kvar? Inte? Hamnar ni aldrig på cykelbloggar? Nehe...

Jag hamnade i alla fall nyss på en sådan blogg genom lite klick här och där och snubblade över en alldeles förträfflig jullista som jag tänker sno helt hämningslöst. (Nej då, såklart inte, här är en länk)

Pepparkakor eller lussebullar?
Pepparkakor! Tycker bara att lussebullar smakar luft. Kan i och för sig bero på att vi nästan bara köper färdiga och aldrig bakar själva men ändå. Pepparkakor äger.

Skumtomtar eller knäck?
Skumtomtar! Knäck fastnar bara i tänderna och en måste tugga så mycket att en inte hinner njuta någonting. Skumtomtar är mjuka och fina och fett goda

Ischoklad eller marsipan?
ÄLSKAR ischoklad. Brukade önska mig det i julklapp när jag var mindre så att jag fick en hel låda för mig själv.

Köttbullar eller prinskorv?
Hemmagjorda köttbullar är bland det bästa som finns. Nu äter jag inte det längre pga vegetarian men ändå. Det är SÅ gott

Julkorv eller julskinka?
Även här är ju hemmagjord julkorv något av det godaste som finns. Ibland sviker jag mina vegetariska principer bara för att kunna äta det.

Lax eller sill?
Äter fortfarande fisk trots vegetarian eftersom det är fantastiskt gott. Lax toppar lätt alla fisklistor som finns. Tänk lax med sås gjord på creme fraiche och rom. Mmm!

Sylta eller pastej?
När jag var liten och åt kött fick vi alltid sylta hos mormor och morfar och jag kommer ihåg att det så var svingott. Sylta framför pastej alltså

Paradis eller Aladin?
PARADIS! Ingen förklaring behövs. (För er som verkligen behöver en förklaring så tycker jag inte de mörka chokladbitarna i Aladin)

Revbensspjäll eller Janssons?
Har aldrig fattat grejen med revbensspjäll. Det är ju bara kladdigt och slabbigt. Janssons däremot, där snackar vi.

Glögg eller julmust?
Julmust! Glögg är visserligen gott men en måste dricka det i små klunkar och livet ska inte bestå av små klunkar.

Rödbetssallad eller dopp i grytan?
Ska erkänna att jag aldrig har doppat något i en gryta men har svårt att tänka mig att det slår rödbetssallad

Ris a la Malta eller Risgrynsgröt?
Risgrynsgröt är ju svårslaget alltså

Hemma eller borta?
Vi är hemma vartannat år och borta hos släktingar vartannat år och båda två är mysiga på sitt sätt men det är nästan bättre att vara borta för en måste inte fixa med så mycket då utan kan bara bli serverad mat och grejer.

Utomlands eller Sverige?
Sverige! Vill väldigt gärna ha snö och kallt på julafton.

Ge eller få?
Borde kanske säga att det är bäst att ge eftersom alla hederliga människor säger det MEN utan tvekan tycker jag att det bästa är att få julklappar.

Mysteriet på Greveholm eller Sunes Jul?
Mysteriet på Greveholm! Har väldigt svårt för Sune pga SÅ. JOBBIG. UNGE.

Chokladkalender eller paketkalender?
Paketkalender!

Plastgran eller äkta?
Vi har alltid haft plastgran eftersom lillebrodern är allergisk så jag har inget att jämföra med men skulle ändå säga att plastgran är bäst. Den barrar inte och går att återvända flera år. Hur smart? Jättesmart.

Arne Waise eller Ernst?
Är lite för ung för att ha växt upp med Arne Waise som julvärd så har verkligen ingen uppfattning om honom och tycker att Ernst kan bli liite för mycket ibland men han är ju ändå rätt mysig så det får bli Ernst.

När vill du att första snön ska falla?
Vill gärna ha snö genom hela december, som inte blir slaskig och grå utan håller sig vit och krispig hela tiden. När januari sedan kommer kan den gärna få försvinna. (Varför jag vill upp till Umeå och plugga är en väldigt relevant fråga...)

Har du haft en grön gräsmatta på julen?
Ja, till exempel den här julen. *Snyft*

När är det dags att pynta?
I början av december kan en starta lite smått och sedan bara öka och öka för att gå all in dagarna innan jul och smälla upp alla sina 90 tomtar i ett och samma rum. #Truestory

Något negativt med julen?
Att alla förväntas ha det så himla mysigt och härligt och vara så lyckliga när det i verkligheten inte alls ser ut så hos alla. Att det finns en sådan julklappshets och att vi utan problem lägger flera miljarder på julklappar och ändå menar på att Sverige inte har råd att ta emot flyktingar. Att julafton hypas så mycket och alla förväntar sig att alla ska fira jul trots att långt ifrån alla gör det. Och att julafton är ett sådant himla antiklimax, eftersom en laddar upp för något i en hel månad som sedan är över på bara några timmar.

Favoritjulfilm?
Polarexpressen eller Love Actually

Favoritjulkalender?
LasseMajas Detektivbyrå, utan tvekan.

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Kan nog bli rätt trött på den, även om jag börjar längta ganska snart igen. Tycker väldigt mycket om att träffa stora delar av släkten, sitta ner och äta mat tillsammans och skämta och ha det mysigt men all stress och allt som alla inbillar sig MÅSTE fixas inför julen kan gå mig på nerverna. Det är väldigt skönt att den tar slut och en inte längre behöver ha det svinsuperstädat eller laga mat dagarna i ända för att det ska finnas till julafton.

När öppnar du dina julklappar?
Om lillebrodern på 15 år är den yngsta julfiraren kan vi vänta rätt länge med att öppna klapparna och hinna med både Kalle Anka, fika och kvällsmat innan det är dags men om vi firar med kusinerna, som är yngre än Jacob och mig, öppnas de efter Kalla Anka. Själv tycker jag bäst om att dra ut på det så länge som möjligt men det beror kanske mest på att kvällen är min favorittid av dygnet och att jag därför gärna gör så mycket som möjligt den tiden.

Vad framkallar mest julstämning?
Julmusik och julkalendern är alltid säkra kort om en vill ha julstämning. Vi har dessutom klätt grannen sent den 23 december de senaste åren och jag får sådana julkänslor enbart av att tänka på det.

Vad är bäst med julen?
När folk så exakt lyckas sätta fingret på en själv som person och ge en julklapp som verkligen symboliserar det. Oftast är det sådana saker en inte önskar sig men de lyckas ändå bli de bästa julklapparna. Till exempel igår så fick jag te från en av mina kusiner som jag inte alls hade önskat mig men drack senast jag var där och tyckte var så himla gott. Hon har alltså kommit ihåg vilket te det var jag gillade, köpt det och gett till mig i julklapp och det gjorde mig så himla varm i hjärtat när jag fick det igår.

Vad är viktigast med julen?
Att det inte stressas allt för mycket och att alla hinner sätta sig och bara ta det lugnt och njuta av att alla förhoppningsvis är samlade och mår bra. Dessutom tycker jag att det är viktigt att vi blir lite öppnare för nya typer av jular och inser att julbordet likaväl kan bestå av sushi som av den traditionella maten och att firandet likaväl kan vara för hela släkten som för bara två personer. Det tror jag att vi behöver.

Nu ska jag köpa Sims 4 för 200 kronor från Origins julrea (<333333) och förbereda mig för julens största speldag. Vill också önska passa på att önska fortsatt GOD JUL om ni firar jul och en SVINBRA FREDAG om ni inte gör det.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Best Of: Wild Kids - avsnitt 4

Det har hänt igen! Ännu ett avsnitt av Wild Kids har sänts! Den här gången var det faktiskt underhållning på hög nivå. Här är.... HÖJDPUNKTERNA Tio spänn på att de kommer att slåss om Paradiset idag Girl, du har då inte sett mitt hår på morgonen Bara att hala upp de där tiokronorna för någon ser ut att ha rätt BOOM Hade växelvis händerna framför ögonen för att det var så spännande. Skojar inte YES YES YES SÅJA Gullelejon Besvikelsen Adams hår är så GOALS När produktionen inte har råd med fler barn Alltså Efraim och Tim, HUR GULLIGA?! Björnarna fick en biljett till Vattenpalatset men de borde kanske fått en lektion i stavning med tanke på banderollen i bakgrunden... Kan vi bara ta ett ögonblick till att småfnissa åt att SVT är lite kluriga ibland och kallar Björnarna, det vill säga laget fullt av människor, för skogens farligaste rovdjur? Funny because it's true Efraim tycker in

Best Of - Wild Kids, avsnitt 2

Igår firade jag att det i onsdags var 10 år sedan den första High School Musical-filmen släpptes med en episk fest tillsammans med mina kompisar. Vi dansade, tolkade låtar från filmerna och avslutade hela alltet med att se sista filmen tillsammans och konstaterade, med både skräck och längtan för min del, att det inte är speciellt långt tills vi är där själva. Vi får dock inte glömma helgens andra stora händelse. Det var dags för WILD KIDS ännu en gång. Precis som förra veckan kommer här det allra bästa från fredagens program, sammanfattat i bilder. Starka scener när björnarna badar och sjunger Hasse Andersson. Lejonen får börja leverera snart för annars finns det risk att jag överger mitt livslånga lejonenhejande och övergår till björnarna. Är benägen att hålla med dig Filippa   Största samtalsämnet hos lejonen: Hur björnarna har det Rimliga förväntningar på ordet "eldkamp" Vet inte med er men detta är lätt de co

Best Of - Wild Kids

Det var fredag igår, ifall någon lyckades missa det, och veckans största händelse inträffade. Wild Kids började!! Satt bänkad tillsammans med landets alla tioåringar och fick nostalgitripp efter nostalgitripp. Saknar visserligen tiden när Ola Lindholm var programledare men Rickard Olsson gör ändå ett väldigt bra jobb. För er som missade det eller vill uppleva det igen kommer därför gårdagens bästa händelser, fångat på bild När frågan "hur ska vi få inledningen att se cool ut?" dyker upp är svaret alltid att låta deltagarna springa uppför ett berg. Alltid Tuffa deltagarpresentationer since 2005. Saknar tiden när varje person fick ta med sig valfri sak till lägret. Min idol kommer för alltid att vara killen som tog med sig sin kanin. Skulle regerat exakt likadant om någon berättade att ett lag skulle bli tvungna att bo i "Träsket" Det här med taktik är ingen viktig grej för årets