Fortsätt till huvudinnehåll

Babbel halv elva en fredagskväll

Hej bloggen!

En grej som hänt sedan jag flyttade är att jag så gott som helt har slutat att äta godis. Lite kul med tanke på att jag i somras byggde upp världens godisförråd så att jag skulle kunna fortsätta äta godis även som fattig volontär. Och visst har jag rört det, men inte alls i den utsträckning jag väntat mig. Väldigt mycket ligger fortfarande orört. (Ja pappa, du är välkommen ner för att äta upp det) Med det inte sagt att jag inte ätit sötsaker på ett halvår, för det har jag verkligen gjort. Att jobba i kyrkan innebär många saker men framför allt att fika. Min pensiokör bakar till varje gång, det blir tårta över från en begravning, vi råkar baka för mycket fika till en gudstjänst och får det eminenta uppdraget att äta upp det och så fortsätter det. För några månader sedan hade jag dessutom ett intensivt förhållande med Ben & Jerry där jag åt mig igenom alla sorter mitt lilla Coop hade att bjuda på och lade ner sjuka mängder av min lön på just glass. Sedan lyckades jag föräta mig på B&J (sorgligaste ögonblicket i mitt liv när jag insåg att jag inte ens tyckte att det var gott längre), i början av december blev jag magsjuk efter att ha ätit en massa digistivekex och Nutella så Nutella har också blivit en grej jag verkligen inte vill äta längre och förutom julledigheten, när godiset flödade fritt, har jag knappt ätit det på flera månader. Jag är liksom inte sugen längre. 

Idag blev jag dock sugen så jag gjorde det enda rimliga, länsade mitt förråd på det som jag var sugen på, lade mig i soffan, kollade igenom några Youtubevideos från min senaste obsession; AmandasChronicles och åt mitt godis. Mådde jättebra ända fram tills dess att min mage bestämde sig för att den verkligen inte ville ha godis och fuckade ur. Usch, stackars mig men fy vad ont det kan göra. Pray for me alltså. Det ironiska är att jag i onsdags köpte glass till mig själv pga crave och då hände exakt samma sak. För det första var det inte ens speciellt gott och för det andra hade jag så ont i magen hela kvällen. Borde egentligen inte vara förvånad eftersom jag brukar reagera såhär efter att börja äta något igen som jag inte ätit på länhe men ja, det är ju lätt att vara efterklok. Usch och fy.

Utöver min mage som inte gör som jag vill har jag haft en väldigt nice dag. Fredag innebär ju som alltid ledighet så jag tog en liten sovmorgon, åt lyxfrukost och chockade mig själv genom att vara påklädd och färdig för dagens äventyr redan innan klockan tio. Tog bussen in till stan för att köpa en ny deodorant på Åhléns och fancy pennor på bokhandeln. Har börjat skriva bullet journal (vilket kort sagt innebär att en skapar sin egna kalender) så jag kände för att använda min presentkort på riktigt lyxiga skrivpennor. Spenderade nästan 200 kronor på endast pennor men det var ju inte mina pengar så ändå värt. Själva idén med bullet journal är att en ska kunna skriva ner allt som dyker upp i huvudet kort och koncist samtidigt som en har koll på sitt liv och på så sätt skapa tid för annat i livet. Vet inte hur mycket tid jag kommer att spara med tanke på att jag spenderat x antal timmar på att designa den och få allting rätt men men. Det är fett kul och ett nice sätt att fördriva tiden på så jag klagar inte. Resten av dagen spenderade jag mest framför youtube om jag ska vara ärlig, hittade en ny kanal igår (AmandasChronicles) som jag bara älskar så jag har maratonat den. Lagade en jättegod majssoppa till lunch och åt den på balkongen pga inspo (det var väldigt kallt och kanske inte det mysigaste jag gjort men men, det var ett äventyr i alla fall).

För att prata mer om mat, som är ett av mina nytillkomna intressen, funderar jag allvarligt på att bli vegan. Jag har ju blivit full vegetarian sedan jag flyttade (förutom att jag äter fisk på sopplunchen pga orka vara extra besvärlig och tvinga oss att laga speciell soppa till bara mig) hemifrån och har sedan ett tag tillbaka känt att nästa steg att ta är att bli vegan. Troligen inte fullt ut från början och antagligen med vissa undantag men ändå, så mycket vegan som det går. Ska kolla upp lite mer om vad jag kan ersätta vissa grejer med (som alla frukostgrejer till exempel, fett sad att leva utan smör helt plösligt) men skriv upp det i era intresseblock vänner, Johanna Nilsson är troligen vegan inom en snar framtid. Och var lugna parents, jag kan laga min egen mat nu för tiden. Perks of att flytta hemifrån.

Det var visserligen nästan exakt en månad sedan det var jul men eftersom den här julen var den första julen någonsin där jag var väldigt säker på att jag är kristen och att Gud finns så tänkte jag en hel del på det där som sägs ha hänt i Betlehem för 2017 år sedan. Jesu födelse ni vet. Man kan säga lite vad man vill om huruvida Maria verkligen blev gravid tack vare helig ande eller inte och om allt som står i bibeln verkligen är sant men man kan också strunta i att tolka allt helt bokstavligt och istället fundera på vad alla bibelberättelser kan betyda för en idag. Det som i korta drag händer vid jul enligt kristendomen är ju att ett helt folk går och väntar på att någonting nytt ska komma så att livet kanske äntligen kan bli lite bättre och så föds Jesus och visar sig bli allt det där som man hoppades på. Det dyker upp en gestalt som visar vägen för hur en rimlig och kärleksfull människa beter sig och genom att följa den individen blev världen ett kort tag lite bättre. Vi pratar ju ofta i kyrkan om att Jesus en dag ska komma tillbaka och ibland kan jag tänka att Jesus inte kommer komma tillbaka som samma person som för 2000 år sedan utan att vi tillsammans kan föra in Jesus i världen genom att ta hand om varandra, visa respekt och kärlek till alla vi möter och sluta bygga murar vart vi än går. Och det kanske är det julen egentligen går ut på, efter att ha väntat en hel månad på något nytt får vi alla chansen att börja om och bli lite bättre på att se varandra. För det går att säga mycket om Jesus och från och till har jag en del kritiskt att säga men ska jag säga en endaste sak är det kanske detta, att Jesus såg alla människor, inte bara de rika och privilegierade utan alla. Det är någonting vi alla måste jobba med, oavsett hur jobbigt det är, för jag är fullt övertygad om att mycket av den främlingsfientlighet och det hat som sprids runtom i världen beror på att vi inte ser varandra alla gånger. Vi går förbi mycket av det som är jobbigt och mörkt och jag fattar verkligen varför pga gör exakt samma sak men vi måste sluta. Det håller inte längre. För fan, låt 2017 bli året då vi alla blir lite snällare, lite bättre på att se alla människor i ögonen och kämpar lite mer för allas rätt till att bli behandlade med respekt. Låt 2017 bli året då vi blir lite mer som Jesus/övrig annan rimlig förebild. 

Ja ni, inte trodde jag att jag skulle babbla smått osammanhängande om kristendomen när jag startade den här bloggen för något år sedan men se där, nu har det också hänt. Och som grädde på moset kommer här ytterligare en kristen grej som dock är oändligt mycket viktigare än mitt babbel som kommer ur en trött hjärna en fredagskväll. Det handlar om #julupproret som är en insamling startad av Sveriges Kristna Råd för att mana regeringen till en humanare flyktingpolitik. Genom att skriva under visar du regeringen att den borde driva en politik som ger barn och unga rätt till trygghet och framtidstro, som ger alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv och som undanröjer praktiska hinder för familjeåterförening. Här är länken (https://www.juluppropet.se/) och bry dig inte ett jota om huruvida Gud finns eller inte, det här är en insamling alla oavsett trosuppfattning ska skriva under. 

För att helt byta ämne och tillföra lite bilder till den här annars ganska bildfattiga blogg, här har ni små utdrag ur livet från de senaste veckorna. Följ mig på Instagram (@fabulosajohanna), jag är mycket bättre på att uppdatera där. Och dessutom fett rolig om jag får säga det själv, haha 

Fett inspo
Köpte nya lampor förra helgen och fick krama ena lampskärmen hela vägen hem på bussen
Saker att göra på läger, fläta varandras hår 
Drama i tvättstugan 
Jag i en mening 
Har skaffat Icakort och nyss upptäckt the heaven av RABATTER och ERBJUDANDEN så det är en fröjd att handla nu för tiden
Har också upptäckt att min hallspegel lämpar sig ypperligt för selfies 
PUSS och adjö, nu ska den här fröken äta kvällsmat (adulthood done right) och fortsätta browsa youtube!

Kommentarer

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) Kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    Genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Best Of: Wild Kids - avsnitt 4

Det har hänt igen! Ännu ett avsnitt av Wild Kids har sänts! Den här gången var det faktiskt underhållning på hög nivå. Här är.... HÖJDPUNKTERNA Tio spänn på att de kommer att slåss om Paradiset idag Girl, du har då inte sett mitt hår på morgonen Bara att hala upp de där tiokronorna för någon ser ut att ha rätt BOOM Hade växelvis händerna framför ögonen för att det var så spännande. Skojar inte YES YES YES SÅJA Gullelejon Besvikelsen Adams hår är så GOALS När produktionen inte har råd med fler barn Alltså Efraim och Tim, HUR GULLIGA?! Björnarna fick en biljett till Vattenpalatset men de borde kanske fått en lektion i stavning med tanke på banderollen i bakgrunden... Kan vi bara ta ett ögonblick till att småfnissa åt att SVT är lite kluriga ibland och kallar Björnarna, det vill säga laget fullt av människor, för skogens farligaste rovdjur? Funny because it's true Efraim tycker in

Best Of - Wild Kids, avsnitt 2

Igår firade jag att det i onsdags var 10 år sedan den första High School Musical-filmen släpptes med en episk fest tillsammans med mina kompisar. Vi dansade, tolkade låtar från filmerna och avslutade hela alltet med att se sista filmen tillsammans och konstaterade, med både skräck och längtan för min del, att det inte är speciellt långt tills vi är där själva. Vi får dock inte glömma helgens andra stora händelse. Det var dags för WILD KIDS ännu en gång. Precis som förra veckan kommer här det allra bästa från fredagens program, sammanfattat i bilder. Starka scener när björnarna badar och sjunger Hasse Andersson. Lejonen får börja leverera snart för annars finns det risk att jag överger mitt livslånga lejonenhejande och övergår till björnarna. Är benägen att hålla med dig Filippa   Största samtalsämnet hos lejonen: Hur björnarna har det Rimliga förväntningar på ordet "eldkamp" Vet inte med er men detta är lätt de co

Best Of - Wild Kids

Det var fredag igår, ifall någon lyckades missa det, och veckans största händelse inträffade. Wild Kids började!! Satt bänkad tillsammans med landets alla tioåringar och fick nostalgitripp efter nostalgitripp. Saknar visserligen tiden när Ola Lindholm var programledare men Rickard Olsson gör ändå ett väldigt bra jobb. För er som missade det eller vill uppleva det igen kommer därför gårdagens bästa händelser, fångat på bild När frågan "hur ska vi få inledningen att se cool ut?" dyker upp är svaret alltid att låta deltagarna springa uppför ett berg. Alltid Tuffa deltagarpresentationer since 2005. Saknar tiden när varje person fick ta med sig valfri sak till lägret. Min idol kommer för alltid att vara killen som tog med sig sin kanin. Skulle regerat exakt likadant om någon berättade att ett lag skulle bli tvungna att bo i "Träsket" Det här med taktik är ingen viktig grej för årets