Fortsätt till huvudinnehåll

Lycka, jobb och Gud

Hej dagboken/bloggen/whatever

Jag är så lycklig just nu. Jag är så tacksam över att jag har hamnat här, att jag har fått chansen att göra det jag gör och att jag får lära mig så mycket. I somras kom jag fram till att jag hatade att lära mig nya saker, eftersom det alltid innebar att jag till en början var dålig på något och jag hatar att vara dålig på saker, men jag tror inte att den insikten stämmer längre. Visst är det fortfarande svinjobbigt att lära sig saker och göra fel men varje gång det blir fel så blir jag på något sätt en bättre människa. Och ja, det sög att råka frysa ner innehållet i kylskåpet men nu vet jag ändå att det är bra att tänka ett steg längre när jag ska ta nya beslut och ibland har jag en mindre bra ledarstil i mina barngrupper men jag märker ju också att just den stilen inte fungerar och ändrar den till nästa gång. Misstag är fortfarande det värsta jag vet och det som ger mig allra mest ångest men min senaste ambition är att försöka fråga mig själv vad jag kan lära mig av just det här misstaget och då blir det på något sätt lite lättare.

Dessutom är mitt jobb det bästa som har hänt mig. Jag har nördat pedagogik, olika taktiker för att få ihop en grupp och alla olika sätt en kan möta människor på med mamma och pappa sedan högstadiet och nu är det liksom mitt jobb?? Jag kan fundera över hur jag vill profilera mig i den här gruppen och vilken typ av ledarstil jag vill anamma och sedan får jag gå ut, möta människor och ta reda på vad som verkligen funkar och vad som inte gör det. Det är, på riktigt, en DRÖM som går i uppfyllelse. Alla betraktelser jag gjort under mina skolår och alla sätt jag sätt jag velat bli bemött av mina ledare kan jag nu omsätta till verklighet. Och ibland så klickar det och jag känner i hela mig att jag nått fram till den här människan och det är fantastiskt. För varje dag som går blir jag mer och mer säker på att min framtid ligger i att jobba med människor och det är underbart samtidigt som det känns så självklart, för vart annars skulle jag vara? Och sedan om det är i kyrkliga sammanhang eller inom lärarkåren eller på en förskola (som är min senaste obsession) kan väl bara tiden utvisa men är det så att människor har ett kall så är detta verkligen mitt kall.

Jag funderar också väldigt mycket på Gud nu för tiden, både i ord och samtal med mina kollegor men även i mina tankar. Det är inte speciellt konstigt med tanke på min arbetsplats men det är väldigt häftigt att utforska min tro och hur den kan påverka mitt liv. Jag har trott från och till på något större i flera år men det var först i somras som jag verkligen började fråga mig själv och universum vad jag egentligen vill tro på och hur den tron ska få ta uttryck för mig. Det är en oerhört knivig fråga och även om jag i somras fick väldigt starka upplevelser av den Gud som jag tror på så går det för det mesta ganska trögt på den fronten. Jag har så svårt för vissa av sätten att se på Gud och även vissa av orden som ofta används för att beskriva den kristna guden. När någon inleder en bön med "O Herre" ser jag en sträng, dömande man framför mig och det är inte alls likt min gudsbild. Min bild av Gud handlar snarare om någon som alltid finns där och som inte dömer eller bryr sig om huruvida jag gör rätt eller inte och som är mycket större än något som ryms i en mänsklig gestalt och som nås bäst med orden "Hej Gud, jag har tänkt på en sak..." Ibland kan jag dock känna att allt mitt tänk kring att GudärintemänskligochverkligeninteenmanochHerreärettsådåligtord tar bort själva grundfokuset, som ändå måste vara att välkomna Gud att bli delaktig i mitt liv, så den här veckan bestämde jag mig för att strunta i vad alla andra säger och tänker om Gud och istället bara försöka vila i att Gud finns och att jag kan befinna mig i den existensen helt utan att behöva prestera. Och det är exakt lika svårt att förklara och tänka kring Gud som innan men jag vet inte, på något sätt har jag den här veckan känt mig närmare Gud än innan. Det är väldigt häftigt.

Och med den smått frireligiösa utläggningen tänkte jag avsluta detta svammel. Nu ska jag gå och ta en muffins och klämma ett avsnitt av Vampire Diaries. Ha det!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Best Of: Wild Kids - avsnitt 4

Det har hänt igen! Ännu ett avsnitt av Wild Kids har sänts! Den här gången var det faktiskt underhållning på hög nivå. Här är.... HÖJDPUNKTERNA Tio spänn på att de kommer att slåss om Paradiset idag Girl, du har då inte sett mitt hår på morgonen Bara att hala upp de där tiokronorna för någon ser ut att ha rätt BOOM Hade växelvis händerna framför ögonen för att det var så spännande. Skojar inte YES YES YES SÅJA Gullelejon Besvikelsen Adams hår är så GOALS När produktionen inte har råd med fler barn Alltså Efraim och Tim, HUR GULLIGA?! Björnarna fick en biljett till Vattenpalatset men de borde kanske fått en lektion i stavning med tanke på banderollen i bakgrunden... Kan vi bara ta ett ögonblick till att småfnissa åt att SVT är lite kluriga ibland och kallar Björnarna, det vill säga laget fullt av människor, för skogens farligaste rovdjur? Funny because it's true Efraim tycker in

Best Of - Wild Kids, avsnitt 2

Igår firade jag att det i onsdags var 10 år sedan den första High School Musical-filmen släpptes med en episk fest tillsammans med mina kompisar. Vi dansade, tolkade låtar från filmerna och avslutade hela alltet med att se sista filmen tillsammans och konstaterade, med både skräck och längtan för min del, att det inte är speciellt långt tills vi är där själva. Vi får dock inte glömma helgens andra stora händelse. Det var dags för WILD KIDS ännu en gång. Precis som förra veckan kommer här det allra bästa från fredagens program, sammanfattat i bilder. Starka scener när björnarna badar och sjunger Hasse Andersson. Lejonen får börja leverera snart för annars finns det risk att jag överger mitt livslånga lejonenhejande och övergår till björnarna. Är benägen att hålla med dig Filippa   Största samtalsämnet hos lejonen: Hur björnarna har det Rimliga förväntningar på ordet "eldkamp" Vet inte med er men detta är lätt de co

Best Of - Wild Kids

Det var fredag igår, ifall någon lyckades missa det, och veckans största händelse inträffade. Wild Kids började!! Satt bänkad tillsammans med landets alla tioåringar och fick nostalgitripp efter nostalgitripp. Saknar visserligen tiden när Ola Lindholm var programledare men Rickard Olsson gör ändå ett väldigt bra jobb. För er som missade det eller vill uppleva det igen kommer därför gårdagens bästa händelser, fångat på bild När frågan "hur ska vi få inledningen att se cool ut?" dyker upp är svaret alltid att låta deltagarna springa uppför ett berg. Alltid Tuffa deltagarpresentationer since 2005. Saknar tiden när varje person fick ta med sig valfri sak till lägret. Min idol kommer för alltid att vara killen som tog med sig sin kanin. Skulle regerat exakt likadant om någon berättade att ett lag skulle bli tvungna att bo i "Träsket" Det här med taktik är ingen viktig grej för årets